Just nu läser jag Perks of Being a Wallflower med årskurs 9. Trots att boken behandlar ganska tunga ämnen så brukar elever i årskurs 8-9 verkligen gilla att läsa den. Hur som helst, mina elever har verkligen fastnat och jag har fått ta del av enastående tankar kring hur det är att vara tonåring när jag gått igenom läsloggar och gruppdiskussioner. Många elever känner ju igen sig i huvudpersonen Charlies blyga yttre och känslosamma inre och därför är den här boken helt klockren att läsa med en nia.

Jag brukar högläsa boken för eleverna och därefter jobbar de med uppgifter som de sedan skickar till mig via appen Showbie (mer om den i ett annat inlägg).

En uppgift som engagerade mina elever väldigt mycket var när de fick göra sin egen spellista. Några av karaktärerna i boken gör mixtapes för att förmedla en känsla eller sända ett budskap. När jag gav samma uppgift till eleverna gick de igång direkt. Du ser hela uppgiften (urklippt rakt ur min lektions-ppt) nedan:

Eleverna jobbade med detta i 2-3 lektioner och det resulterade i massor av bra texter och tankar kring hur musik kan användas för att förmedla känslor. Självklart fick jag även några bra musiktips på köpet!

SparaSpara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *